Algemene Verkoopsvoorwaarden Ezcharge
- Definities
- Laadkaart: betekent de laadkaart die EZCharge aan de gebruiker verstrekt;
- Klant:betekent zowel de gebruiker als de beheerder;
- Verbruiker:betekent een klant die een natuurlijke persoon is die handelt voor doeleinden die niet binnen zijn beroepsactiviteit of de activiteit van zijn bedrijf vallen;
- Afstandscontract:betekent elk contract dat tussen EZCharge en de verbruiker wordt gesloten, waarbij uitsluitend gebruik wordt gemaakt van een of meer technieken om op afstand te communiceren;
- Beheerder:betekent de natuurlijke persoon of rechtspersoon die in het bezit of eigenaar is van een of meer laadpalen voor elektrische voertuigen en die de koper is van de beheersdiensten;
- Laadkaartlezer:heeft de betekenis die eraan wordt gegeven in artikel 4.4;
- EZCharge:betekent EasyPlug bv, een naamloze vennootschap naar Belgisch recht, met maatschappelijke zetel in de Rue de la Montagne 40, 1315 Incourt en geregistreerd bij de Kruispuntbank van Ondernemingen onder ondernemingsnummer 0674.663.902;
- Partij: betekent EZCharge, de beheerder en/of de gebruiker;
- Netwerk:betekent het netwerk van laadpalen via welke EZCharge actief is, dat door EZCharge of derden als roamingpartners wordt aangeboden;
- Diensten: betekent zowel de beheersdiensten als de laaddiensten;
- Beheersdiensten: betekent de diensten beschreven in artikel 4.1;
- Laaddiensten: betekent de diensten beschreven in artikel 3.1;
- Split billing: mechanisme waarbij de werkgever de werknemer het deel van de betaalde elektriciteit terugbetaalt dat overeenkomt met het deel dat gebruikt wordt voor zijn elektrische bedrijfswagen. EZCharge beheert financiële transacties in naam en voor rekening van de werkgever: dit omvat het terugvorderen van bedragen die de werkgever aan de werknemer verschuldigd is en het terugbetalen van deze bedragen aan de werknemer in naam en voor rekening van de werkgever.
- Gebruiker: betekent de natuurlijke persoon of rechtspersoon die de koper van de laaddiensten is.
- Algemeen
Deze algemene voorwaarden dekken de contractuele verbintenissen tussen enerzijds EZCharge en anderzijds de beheerders in het kader van de beheersdiensten, of de gebruikers in het kader van de laaddiensten.
De algemene voorwaarden zijn van toepassing op elk contract dat wordt gesloten tussen EZCharge en de klant, tenzij de partijen uitdrukkelijk schriftelijk zijn overeengekomen om hiervan (geheel of gedeeltelijk) af te wijken. De algemene voorwaarden sluiten toepassing van de algemene voorwaarden van de klant uit.
In het kader van de dienstverlening moet EZCharge de persoonsgegevens van klanten verwerken. Alle informatie met betrekking tot de verwerking van persoonsgegevens is beschikbaar in de privacyverklaring van EZCharge (www.ezcharge.be/nl/privacybeleid). Deze algemene voorwaarden en de privacyverklaring vormen een geheel en moeten samen worden gelezen.
- Specifieke voorwaarden voor de laaddiensten (tussen de gebruiker en EZCharge)
3.1. Laaddiensten
De gebruiker krijgt toegang tot de laaddiensten door het gebruik van een laadkaart, het EZCharge-platform en de EZCharge-app, ofwel door het afsluiten van een mobiliteitsabonnement, ofwel door de aankoop van een mobiliteitskaart (enkele kost) zonder abonnement of door de aankoop van een prepaid herlaadwaarde.
De laaddiensten die aan de gebruiker worden aangeboden en de geldende prijzen zijn afhankelijk van de door de gebruiker gekozen formule. De voorwaarden van de verschillende formules worden uitdrukkelijk vermeld op de website www.ezcharge.be
3.2. Aanvaarding van de contractaanvraag
Alleen EZCharge beslist uiteindelijk en naar eigen goeddunken of de aanvraag van een gebruiker voor (extra) toegang tot de laaddiensten wordt geaccepteerd.
3.3. Werking en gebruik van de laadkaart
Nadat EZCharge de toegang tot de laaddiensten heeft aanvaard, zal EZCharge de gebruiker het gevraagde aantal laadkaarten ter beschikking stellen waarmee de gebruiker de laaddiensten kan aankopen.
Een gebruiker kan de laaddiensten gebruiken zolang (i) de prepaid laadwaarde niet volledig opgebruikt of definitief verloren is gegaan in overeenstemming met artikel 3.6 van deze algemene voorwaarden of (ii) er een abonnement is afgesloten.
De laadkaart blijft eigendom van EZCharge en mag in geen geval aan derden worden overgedragen zonder voorafgaande toestemming van EZCharge. Bij stopzetting van de diensten moet de gebruiker de laadkaart terugbezorgen aan EZCharge.
De laadkaart mag alleen worden gebruikt voor het verkrijgen van laaddiensten van EZCharge. Alle risico’s in verband met het verliezen van de laadkaart zijn vanaf de datum van verzending van de laadkaart voor rekening van de gebruiker. Een ongeldige laadkaart kan door EZCharge worden ingehouden of in beslag worden genomen.
3.4. Kosten gekoppeld aan de laadkaart
EZCharge zal de kosten voor de uitgifte van de laadkaart aan de gebruiker doorrekenen, exclusief mobiliteitsabonnementen. Maar ook bij herhaald verlies of diefstal van de laadkaart. EZCharge zal als enige over deze zaak oordelen.
Laadkaarten worden gefactureerd tegen een prijs van €20 excl. btw/stuk. Onze sleutelhangers kosten 25 € excl. btw/stuk.
3.5. Verplichtingen van de gebruiker
De gebruiker erkent dat, voorafgaand aan de aanvaarding van de dienstverlening door EZCharge, de gebruiker EZCharge heeft voorzien van alle vereiste informatie met betrekking tot de laaddiensten. De gebruiker dient EZCharge onmiddellijk schriftelijk op de hoogte te stellen van wijzigingen in de door de gebruiker aan EZCharge verstrekte informatie bij de activering van de laaddiensten of daarna (bijv. een nieuw adres, een nieuwe bedrijfsnaam of een nieuw rekeningnummer in geval van een domiciliëring). Alle kosten die voortvloeien uit het niet nakomen van deze verplichting zullen volledig door de gebruiker worden betaald.
De gebruiker is verantwoordelijk om de hem toegewezen laadkaarten bij te houden. Hiertoe zal hij onder andere alle noodzakelijke en nuttige maatregelen nemen om verlies, diefstal of slijtage van de laadkaart te voorkomen. De gebruiker verbindt zich ertoe EZCharge alle nodige informatie te verstrekken in verband met de verdwijning of het onregelmatige gebruik van een laadkaart. Als hij een verloren laadkaart vindt, moet de gebruiker EZCharge hiervan zo spoedig mogelijk op de hoogte brengen.
In geval van oneigenlijk gebruik van de laadkaart is de gebruiker verplicht EZCharge te helpen bij het opsporen van de oorzaken. In geval van vaststelling van abnormaal gebruik heeft EZCharge het recht om de laadkaart te blokkeren, zonder dat dit aanleiding kan geven tot enige vorm van schadevergoeding voor de gebruiker.
In geval van defecten of onregelmatigheden aan de uitrusting die nodig is voor de levering van de laaddiensten van EZCharge, moet de gebruiker EZCharge hiervan onmiddellijk op de hoogte brengen.
Behoudens uitdrukkelijke schriftelijke toestemming van EZCharge is het de gebruiker verboden om, onder welke omstandigheden en op welke wijze dan ook, de hem toegewezen laadkaarten en/of de betrokken laaddiensten geheel of gedeeltelijk te verkopen, over te dragen, onder te verhuren of anderszins te verhandelen. Elke overtreding van dit verbod wordt beschouwd als een onherstelbare inbreuk en geeft EZCharge het recht de laaddiensten op te schorten zolang de gebruiker deze inbreuken niet ongedaan maakt.
3.6. Specifieke voorwaarden voor de aankoop van laaddiensten in het kader van de aankoop van een prepaid laadwaarde en pay-as-you-go met een creditcard (= contract EZ Free Start)
Elke afzonderlijke vooruitbetaling van een laadwaarde bedraagt minimaal vijftig (50) euro en is al dan niet gekoppeld aan een specifieke laadkaart.
Eventuele laaddiensten kunnen alleen worden geactiveerd als het rekeningsaldo van de gebruiker ten minste 50 euro bedraagt.
De laaddiensten zullen als volgt van de prepaid laadwaarde worden afgetrokken:
verbruikskosten (begintarief, tarief per kWh, tarief voor de duur van het gebruik) tijdens elke laadbeurt op basis van de verkoopprijzen die op de dag van de transactie bij de laadpaal worden toegepast, zoals op dat moment aangegeven op de app of het platform van EZCharge; Deze prijs, inclusief btw, houdt rekening met eventuele roamingkosten die door een derde roamingpartner worden aangerekend, bijvoorbeeld in de vorm van gebruikskosten.
De prepaid laadwaarde blijft geldig gedurende een periode van twaalf (12) maanden vanaf de datum waarop de laadwaarde voor het laatst is aangevuld. De prepaid laadwaarde gaat definitief verloren als de gebruiker zijn laadwaarde gedurende twaalf (12) opeenvolgende maanden niet heeft aangevuld.
De gebruiker heeft nooit recht op terugbetaling van de waarde van de ongebruikte prepaid laadwaarde, zelfs niet in geval van verlies of diefstal van de laadkaart.
EZCharge kan de levering van de laaddiensten aan de gebruiker beëindigen, zonder enige terugbetaling van de ongebruikte prepaid laadwaarde, in elk van de volgende gevallen:
als de gebruiker zijn verplichtingen uit hoofde van deze algemene voorwaarden niet nakomt, of als hij de laaddiensten gebruikt in strijd met de met EZCharge gesloten overeenkomsten of de geldende wettelijke en/of reglementaire bepalingen; in geval van duidelijke fraude of een vermoeden van fraude door de gebruiker; als de gebruiker foutieve, onvolledige of valse informatie aan EZCharge heeft verstrekt; in geval van niet-nakoming door de gebruiker van zijn verplichtingen uit hoofde van een ander contract dat hem aan EZCharge bindt.
3.7. Specifieke voorwaarden voor de aankoop van laaddiensten als onderdeel van een abonnementsformule
3.7.1. Termijn en opzegging – Algemeen
De laaddiensten worden van kracht na voltooiing van het registratieproces of ondertekening van de offerte door de gebruiker en aanvaarding door EZCharge, en zijn geldig, tenzij anders overeengekomen, voor een periode van één (1) jaar.
Als het contract niet tijdig wordt opgezegd, wordt het aan het einde van de oorspronkelijke termijn van één (1) jaar automatisch stilzwijgend verlengd met nog een termijn van één (1) jaar. Het contract kan door elke partij worden beëindigd na afloop van de oorspronkelijke termijn of van elke daaropvolgende periode van één (1) jaar. De opzegging moet per aangetekende brief uiterlijk twee (2) maanden voor het einde van de oorspronkelijke termijn van het contract of de verlengde periode gedaan worden.
3.7.2. Opschorting en opzegging door EZCharge
EZCharge kan de laaddiensten geheel of gedeeltelijk opschorten na voorafgaande kennisgeving aan de gebruiker, in elk van de volgende gevallen:
als de gebruiker zijn verplichtingen uit hoofde van deze algemene voorwaarden niet nakomt, of als hij de laaddiensten gebruikt in strijd met de met EZCharge gesloten overeenkomsten of de geldende wettelijke en/of reglementaire bepalingen;
in geval van gehele of gedeeltelijke niet-betaling van het voor een laaddienst gefactureerde bedrag binnen de betalingstermijn, of in geval van insolventie of een duidelijk vermoeden van insolventie;
in geval van duidelijke fraude of een vermoeden van fraude door de gebruiker;
als de gebruiker foutieve, onvolledige of valse informatie aan EZCharge heeft verstrekt;
in geval van niet-nakoming door de gebruiker van zijn verplichtingen uit hoofde van een ander contract dat hem aan EZCharge bindt; en
in geval van een verzoek van de gebruiker om uitstel van betaling.
In dit verband erkent en aanvaardt de gebruiker dat tijdens de periode van opschorting van de laaddiensten de voor het abonnement verschuldigde bedragen opeisbaar blijven.
EZCharge heeft het recht haar laaddiensten eenzijdig en met onmiddellijke ingang per aangetekend schrijven te beëindigen indien de gebruiker de reden voor de opschorting van de laaddiensten niet binnen vijftien (15) dagen na ontvangst van een ingebrekestelling per aangetekend schrijven door EZCharge verhelpt.
In geval van faillissement, gerechtelijke reorganisatie, liquidatie of ontbinding van de gebruiker worden de laaddiensten automatisch en met onmiddellijke ingang beëindigd, zonder voorafgaande ingebrekestelling of gerechtelijke tussenkomst.
Opzegging van de laaddiensten door EZCharge overeenkomstig de voorgaande paragrafen geeft de gebruiker geen recht op schadevergoeding van welke aard dan ook en ontslaat de gebruiker niet van zijn verplichting om de op dat moment verschuldigde bedragen te betalen.
3.7.3. Opzegging door de gebruiker
De gebruiker kan het contract met onmiddellijke ingang opzeggen indien EZCharge zijn eigen verplichtingen uit hoofde van deze algemene voorwaarden schendt op ernstige of herhaaldelijke wijze waarvoor hij verantwoordelijk is. Een dergelijke onmiddellijke opzegging kan slechts worden meegedeeld door verzending van een aangetekende ingebrekestelling, waarbij EZCharge de gelegenheid krijgt om binnen een redelijke termijn aan zijn verplichtingen te voldoen. Opzegging laat de overige rechten van de gebruiker onverlet, met inbegrip van het recht om schadevergoeding te eisen voor schade die als gevolg van de niet-nakoming van verplichtingen is geleden.
Indien EZCharge gedurende een periode van twee (2) maanden of langer niet meer aan zijn verplichtingen uit hoofde van de algemene voorwaarden kan voldoen, en indien deze situatie te wijten is aan een faillissement of een collectieve schuldenregeling, heeft de gebruiker het recht om het contract onmiddellijk, eenzijdig en zonder verder verwijl, per aangetekende brief op te zeggen.
3.7.4. Facturatie en betaling
De laaddiensten moeten als volgt worden gefactureerd:
- jaarlijks: de prijs van de gekozen abonnementsformule; en
- maandelijks: verbruikskosten tijdens elke laadbeurt op basis van de verkoopprijzen die op de dag van de transactie bij de laadpaal worden toegepast, zoals op dat moment aangegeven op de app of het platform van EZCharge; en
- maandelijks: extra kosten die door een derde roamingpartner worden toegepast, zoals, maar niet beperkt tot, verbindingskosten (d.w.z. kosten die worden toegepast nadat de batterij is opgeladen, maar wanneer de auto aangesloten blijft).
- jaarlijks: de prijs van het gekozen abonnementspakket bij gebruik van een Orange M2M iOT Sim-kaart geleverd door EZCharge (dataverbruik van 10MB – 50MB of 200MB per maand).
Alle gefactureerde bedragen zijn betaalbaar binnen de op de factuur vermelde termijn en, bij gebreke daarvan, binnen veertien (14) dagen na de factuurdatum, door middel van een van de volgende betaalmiddelen:
bankoverschrijving;
domiciliëring, door het invullen van de relevante documenten die door EZCharge worden verstrekt.
In geval van gehele of gedeeltelijke niet-betaling op de vervaldag zullen de verschuldigde facturen van rechtswege en zonder voorafgaande ingebrekestelling een nalatigheidsintrest van 12% per jaar inhouden en zal het uitstaande saldo, na vergeefse ingebrekestelling, verhoogd worden met 10% van het gefactureerde bedrag, met een minimum van 125 euro, zelfs indien uitstel van betaling werd verleend. Bovendien
is de gebruiker aansprakelijk voor alle procedure-, dagvaardings- en invorderingskosten, inclusief juridische kosten. Als één factuur op de vervaldatum niet wordt betaald, wordt het uitstaande saldo van alle andere facturen automatisch onmiddellijk opeisbaar, zelfs facturen die nog niet verstreken zijn.
Bovendien, tenzij uitdrukkelijk anders overeengekomen, impliceert niet-betaling van facturen op de vervaldatum, zonder verdere waarschuwing de mogelijkheid om de uitvoering van de laaddiensten te beëindigen zolang de resterende bedragen niet betaald zijn, met inhouding van alle reeds ontvangen voorschotten of andere betalingen; de onmiddellijke opeisbaarheid van alle uitstaande bedragen, ongeacht de voorwaarden, met inbegrip van aanvaarde wissels; en de tussenkomst van incassobedrijven.
Elke betwisting betreffende een factuur van EZCharge moet, op straffe van onontvankelijkheid, binnen acht (8) dagen na de factuurdatum per aangetekend schrijven aan EZCharge worden meegedeeld. Indien binnen acht (8) dagen na verzending van de factuur geen bezwaar per aangetekende post is ontvangen, wordt elke factuur geacht te zijn aanvaard.
In geval van faillissement van de gebruiker zal het verschuldigde saldo onmiddellijk en volledig opeisbaar zijn van de rekening van de gebruiker. Het recht om de laadkaart te gebruiken vervalt onmiddellijk in geval van faillissement van de gebruiker.
- Specifieke voorwaarden voor de beheersdiensten (tussen de beheerder en EZCharge)
4.1. Beheersdiensten
EZCharge biedt de beheerder, die in het bezit of eigenaar is van een of meer laadpalen om particuliere elektrische voertuigen te bevoorraden, beheers- en terugbetalingsdiensten in algemene zin aan met betrekking tot het gebruik van de laadpalen door de beheerder en de gebruikers. Afhankelijk van de gekozen abonnementsformule bestaan de aangeboden beheersdiensten uit een of meer van de volgende elementen:
rapportage: EZCharge verzekert de registratie, opslag en reproductie van gegevens met betrekking tot het gebruik van een laadpunt en, indien van toepassing, het verbruik op een laadpunt door de beheerder en/of gebruikers;
terugbetaling: op basis van de rapportage kan EZCharge de beheerder terugbetalen voor het gebruik en/of verbruik van de laadpaal door de gebruikers;
toegankelijk voor het publiek: op verzoek van de beheerder kan EZCharge het laadpunt toegankelijk maken voor het publiek, wat betekent dat de laadpaal van de beheerder gebruikt kan worden door elke gebruiker die een laadkaart heeft geregistreerd bij EZCharge of door derden (die een roamingcontract hebben afgesloten met EZCharge);
toegang tot het EZCharge-platform: EZCharge verleent de beheerder toegang tot het EZCharge-platform, waarop de beheerder toegang heeft tot bepaalde diensten, met inbegrip van, maar niet beperkt tot realtime status, configureerbare tarieven, online inkomstenoverzicht, software- en firmware-updates, realtime volgen van laadbeurten, gebruikersbeheer, rapporten, statistieken, tariefinstellingen, publicatie op onze app en website, en smart-grid beheer.
Beheersdiensten kunnen split billing omvatten. Bij split billing vergoedt de werkgever van een beheerder via EZCharge het deel van de betaalde elektriciteit dat overeenkomt met de elektriciteit die voor zijn of haar elektrische bedrijfsvoertuig wordt gebruikt. Zie ook punt 4.6 Facturatie en betaling.
De aan de beheerder aangeboden beheersdiensten en de daarmee verband houdende prijzen zijn afhankelijk van de door de beheerder gekozen abonnementsformule. De voorwaarden van de verschillende abonnementen worden uitdrukkelijk vermeld op de website https://www.ezcharge.be
4.2. Verplichtingen van EZCharge
EZCharge zal als een goede beheerder/dienstverlener zorgen voor:
het verlenen van een gebruiksrecht op de in deze algemene voorwaarden beschreven beheersdiensten, die EZCharge via gebruiksvriendelijke software aanbiedt;
de maandelijkse vergoeding van de beheerders voor het gebruik en/of verbruik van de laadpaal door de gebruikers volgens de tarieven die de beheerder op het EZCharge-platform heeft vastgesteld;
de beveiliging van de geregistreerde gegevens;
de grootst mogelijke continuïteit van beheersdiensten;
EZCharge zal als een goede beheerder zorgen voor: diensten in de vorm van abonnementen, met inbegrip van, maar niet beperkt tot realtime status, configureerbare tarieven, online inkomstenoverzicht, realtime volgen van laadbeurten, gebruikersbeheer.
EZCharge verbindt zich ertoe alle inspanningen te leveren die de beheerder redelijkerwijs van een goede beheerder/dienstverlener mag verwachten om technische, GPRS- en softwarestoringen te voorkomen. Mochten er toch storingen optreden, dan worden deze altijd zo snel mogelijk verholpen. EZCharge zal alles in het werk stellen om de schade voor de beheerder te beperken. EZCharge kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor storingen die toe te schrijven zijn aan derden of veroorzaakt worden door diensten of producten van derden.
4.3. Verplichtingen van de beheerder
De beheerder verklaart dat hij aan de volgende verplichtingen voldoet:
de permanente levering van elektriciteit aan het elektrische voertuig van de gebruiker, zodra de laadkaart die door EZCharge en door roamingcontracten aangesloten derden wordt aangeboden, is aangesloten op de betreffende laadpaal van de beheerder. De beheerder verbindt zich ertoe alles in het werk te stellen om een ononderbroken toegang tot elektriciteit via de laadpaal te garanderen;
inachtneming van de algemene voorwaarden van EZCharge;
een naar behoren ingevulde contractaanvraag voor de beheersdiensten van EZCharge, zoals beschreven in artikel 5 (Contractaanvraag);
de correcte weergave van alle andere gegevens van de beheerder. De beheerder dient EZCharge onmiddellijk schriftelijk op de hoogte te stellen van wijzigingen in de door de gebruiker aan EZCharge verstrekte informatie bij de activering van de beheersdiensten of daarna (bijv. een nieuw adres, een nieuwe bedrijfsnaam of een nieuw rekeningnummer).
4.4. Verantwoordelijkheid van de beheerder
De beheerder is uitsluitend en alleen aansprakelijk voor niet-inachtneming van een of meer van de verplichtingen die uit deze algemene voorwaarden voortvloeien.
De beheerder stelt EZCharge en de gebruiker vrij van alle aanspraken van derden en daarmee verband houdende schade en/of kosten, met inbegrip van, maar niet beperkt tot kosten voor juridische bijstand en imagoschade, in verband met tekortkomingen in zijn rol als houder of eigenaar van laadpalen voor elektrische voertuigen.
De beheerder is te allen tijde verantwoordelijk voor de handelingen, het gedrag, het gebruik en de verrichtingen met betrekking tot de laadpunten, uitgevoerd door zijn personeel, medewerkers en elke andere persoon aan wie hij, vrijwillig of onvrijwillig, rechtstreeks of onrechtstreeks, toegang verleent tot de laadpunten.
Als EZCharge een vordering of een verzoek tot schadevergoeding ontvangt die mogelijk verband houdt met de in de vorige paragraaf bedoelde vrijstelling door de beheerder, is EZCharge gerechtigd de betaling van eventuele aan de beheerder verschuldigde schadeloosstellingen op te schorten totdat de vordering of het verzoek tot schadevergoeding definitief is afgehandeld.
Als EZCharge schadevergoeding aan derden moet betalen, heeft zij het recht deze schadevergoeding en haar kosten, met inbegrip van, maar niet beperkt tot kosten voor juridische bijstand, te verrekenen met enige betalingsverplichting aan de beheerder.
In het geval van diensten waarvoor de beheerder kosten in rekening brengt (wederverkoop van getarifeerde elektriciteit, kosten voor het gebruik van de laadpaal, tijdsgebonden kosten), moet de beheerder voldoen aan de regels voor het weergeven van tarieven. Bedrijven die homogene goederen of diensten te koop aanbieden, moeten de prijs schriftelijk, leesbaar, duidelijk en ondubbelzinnig aangeven. De prijs is het totale bedrag dat de verbruiker moet betalen, inclusief btw, alle andere belastingen en de kosten van eventuele diensten die de verbruiker daarnaast moet betalen. De prijzen worden ten minste in euro’s aangegeven.
Boek VI WER – art. VI.3 tot 6 WER
De prijzen weergeven kan op een label dat op de laadpaal is geplakt. Dit kan ook gedaan worden via het beeldscherm van de laadpaal (indien aanwezig).
Fiscale verplichtingen: Elke beheerder die een voor het publiek toegankelijke laadpaal exploiteert of een deel van zijn elektriciteitskosten vergoed krijgt via het mechanisme van split billing en dus inkomsten genereert, is verplicht om zijn inkomsten aan te geven. EZCharge kan niet aansprakelijk worden gesteld in geval van schending van de belastingverplichtingen van de beheerder.
Elke beheerder die een voor het publiek toegankelijke laadpaal exploiteert of een deel van zijn elektriciteitskosten vergoed krijgt via het mechanisme van split billing en dus inkomsten genereert, moet ook zijn btw-verplichtingen controleren. De beheerder die activiteiten verricht die binnen het toepassingsgebied van de btw vallen (zelfs als het btw-vrijgestelde activiteiten zijn) of waarvan de elektriciteitsleveringen niet als kleinschalig kunnen worden beschouwd in de zin van btw-circulaire 2021/C/113, is volgens de btw-wetgeving verplicht om zich voor btw-doeleinden te identificeren en EZCharge een factuur te sturen met toepassing van de Belgische btw tegen het tarief van 21%. EZCharge kan niet aansprakelijk worden gesteld voor eventuele foutieve informatie die van de beheerder is ontvangen en/of eventuele overtredingen van de btw-wetgeving door de beheerder.
Net als bij een onkostennota moet het bedrag van de terugbetaling van beroepskosten (split billing) door het bedrijf worden goedgekeurd. Het tarief wordt daarom door deze beheerd via een EZCharge account of een specifieke toegang als er geen account bestaat.
Het terugbetalingstarief kan tegen kostprijs (zonder winstmarge) of een vast percentage voor alle werknemers zijn. In het geval van een terugbetaling tegen kostprijs is het de plicht van de werknemer om de prijs per kWh te controleren die zijn energieleverancier hem aanrekent en zijn werkgever hiervan op de hoogte te stellen, zodat hetzelfde bedrag kan worden toegepast in de split billing-configuratie. Als het bedrijf een te hoog tarief in rekening brengt, kan het te veel betaalde bedrag worden behandeld als niet-aangegeven inkomen en een overtreding vormen. EZCharge kan niet verantwoordelijk gehouden worden in geval van misbruik.
Het bedrijf blijft verantwoordelijk voor de nauwkeurigheid van de prijs. EZCharge kan niet verantwoordelijk gehouden worden als het terugbetalingspercentage niet overeenkomt met de verwachtingen van de werknemer of als het onnauwkeurig is. Bij klachten moet de werknemer contact opnemen met zijn werkgever. Prijzen en eventuele aanpassingen blijven de verantwoordelijkheid van het bedrijf. Als het vergoede bedrag te laag is, kan het bedrijf een aanpassing aanvragen. Voor elke herberekening worden administratieve kosten in rekening gebracht.
Om de split billing-oplossing te doen werken, moet er een laadkaart van EZCharge aan de werknemer gekoppeld zijn via de bedrijfsaccount.
4.5. Termijn
4.5.1. Algemeen
De beheersdiensten treden in werking zodra de online procedure door de beheerder is afgerond en er een contract voor een vaste termijn van één (1) jaar is afgesloten.
Als het contract niet tijdig wordt opgezegd, wordt het aan het einde van de oorspronkelijke termijn van één (1) jaar automatisch stilzwijgend vernieuwd, en dit met nog een termijn van één (1) jaar. Het contract kan door elke partij worden opgezegd na afloop van de eerste termijn of van elke daaropvolgende periode van één (1) jaar. De opzegging moet per aangetekende brief uiterlijk twee (2) maanden voor het einde van de oorspronkelijke termijn van het contract of de verlengde periode gedaan worden.
4.5.2. Opschorting en opzegging door EZCharge
EZCharge kan de beheersdiensten geheel of gedeeltelijk opschorten, na voorafgaande kennisgeving aan de beheerder, in een van de volgende gevallen:
- als de beheerder zijn verplichtingen uit hoofde van deze algemene voorwaarden niet nakomt, of als hij de beheersdiensten gebruikt in strijd met de met EZCharge gesloten overeenkomsten of de geldende wettelijke en/of reglementaire bepalingen;
- in geval van gehele of gedeeltelijke niet-betaling van het voor de beheersdiensten gefactureerde bedrag binnen de gestelde betalingstermijn, of in geval van insolventie of een duidelijk vermoeden van insolventie;
- in geval van duidelijke fraude of een vermoeden van fraude, of het verstrekken van foutieve, onvolledige of valse informatie bij het afsluiten van het contract met EZCharge;
- als de beheerder foutieve, onvolledige of valse informatie aan EZCharge heeft verstrekt;
- in geval van niet-nakoming door de beheerder van zijn verplichtingen uit hoofde van een ander contract dat hem aan EZCharge bindt; in geval van een verzoek van de beheerder om uitstel van betaling.
In dit verband erkent en aanvaardt de beheerder dat tijdens de periode van opschorting van de beheersdiensten de voor het abonnement verschuldigde bedragen opeisbaar blijven.
EZCharge heeft het recht haar beheersdiensten eenzijdig en met onmiddellijke ingang per aangetekend schrijven te beëindigen indien de beheerder de reden voor de opschorting van de beheersdiensten niet binnen vijftien (15) dagen na ontvangst van een ingebrekestelling per aangetekend schrijven door EZCharge verhelpt. Opzegging van deze aard geeft de beheerder geen recht op schadevergoeding van welke aard dan ook en laat de verplichting van de beheerder tot betaling van verschuldigde bedragen onverlet.
In geval van faillissement, gerechtelijke reorganisatie, liquidatie of ontbinding van de beheerder worden de beheersdiensten automatisch en met onmiddellijke ingang beëindigd, zonder voorafgaande ingebrekestelling of gerechtelijke tussenkomst.
Opzegging van de beheersdiensten door EZCharge overeenkomstig de voorgaande paragrafen geeft de beheerder geen recht op schadevergoeding van welke aard dan ook en ontslaat de beheerder niet van zijn verplichting om de op dat moment verschuldigde bedragen te betalen.
4.5.3. Opzegging door de beheerder
De beheerder kan het contract met onmiddellijke ingang opzeggen indien EZCharge zijn eigen verplichtingen uit hoofde van deze algemene voorwaarden schendt op ernstige of herhaaldelijke wijze waarvoor hij verantwoordelijk is. Een dergelijke onmiddellijke opzegging kan slechts worden meegedeeld door verzending van een aangetekende ingebrekestelling, waarbij EZCharge de gelegenheid krijgt om binnen een redelijke termijn aan zijn verplichtingen te voldoen. Opzegging laat de overige rechten van de beheerder onverlet, met inbegrip van het recht om schadevergoeding te eisen voor schade die als gevolg van de niet-nakoming van verplichtingen is geleden.
Indien EZCharge gedurende een periode van twee (2) maanden of langer niet meer aan zijn verplichtingen uit hoofde van de algemene voorwaarden kan voldoen, en indien deze situatie te wijten is aan een faillissement of een collectieve schuldenregeling, heeft de beheerder het recht om het contract onmiddellijk, eenzijdig en zonder verder verwijl, per aangetekende brief op te zeggen.
4.5.4. Gevolgen van de opzegging
Na de beëindiging van het contract heeft de beheerder geen toegang meer tot zijn gebruikersprofiel en alle beheersdiensten van EZCharge. EZCharge verbindt zich ertoe de gegevens van de beheerder gedurende ten minste zestig (60) kalenderdagen na deactivering niet te wissen, teneinde een correcte migratie van de gegevens of een eenvoudige reactivering te waarborgen. Als de beheerder niet op tijd reageert, kan de geüploade inhoud na afloop van de gegarandeerde periode onmiddellijk en onherroepelijk worden verwijderd.
4.6. Facturatie en betaling
- De prijs van de gekozen abonnementsformule voor de beheersdiensten wordt op jaarbasis gefactureerd.
Alle gefactureerde bedragen zijn betaalbaar binnen de op de factuur vermelde termijn en, bij gebreke daarvan, binnen veertien (14) dagen na de factuurdatum, via een van de volgende betaalmiddelen:
bankoverschrijving;
domiciliëring, door het invullen van de desbetreffende documenten die door EZCharge worden verstrekt.
In geval van gehele of gedeeltelijke niet-betaling op de vervaldag zullen de verschuldigde facturen van rechtswege en zonder voorafgaande ingebrekestelling een nalatigheidsintrest van 12% per jaar inhouden en zal het uitstaande saldo, na vergeefse ingebrekestelling, verhoogd worden met 10% van het gefactureerde bedrag, met een minimum van 125 euro, zelfs indien uitstel van betaling werd verleend. Bovendien is de beheerder aansprakelijk voor alle procedure-, dagvaardings- en invorderingskosten, inclusief juridische kosten. Als één factuur op de vervaldatum niet wordt betaald, wordt het uitstaande saldo van alle andere facturen automatisch onmiddellijk opeisbaar, zelfs facturen die nog niet verstreken zijn.
Elke betwisting betreffende een factuur van EZCharge moet, op straffe van onontvankelijkheid, binnen acht (8) dagen na de factuurdatum per aangetekend schrijven aan EZCharge worden meegedeeld. Bij gebrek aan bezwaren binnen de gestelde termijn, wordt elke factuur geacht aanvaard te zijn.
- Bij split billing vergoedt de werkgever van een beheerder via EZCharge het deel van de betaalde elektriciteit dat overeenkomt met de elektriciteit die voor zijn of haar elektrische bedrijfsvoertuig wordt gebruikt.
In deze context is de betrokkenheid van EZCharge beperkt tot het financiële beheer van de operatie in naam en voor rekening van de werkgever. Contractueel wordt de elektriciteit geacht rechtstreeks door de werkgever bij de beheerder te zijn gekocht. Wanneer EZCharge de aan de beheerder verschuldigde bedragen voorschiet, gebeurt de terugbetaling van dit voorschot door de werkgever aan EZCharge zonder marge en moet deze worden beschouwd als een uitgave, in de zin van artikel 28, 5°, van het btw-wetboek (toepassing van circulaire 2021/C/113 betreffende de installatie van laadstations voor elektrische voertuigen en leveringen en diensten met betrekking tot die laadstations, punt 3.1.2.1, mogelijkheid 2).
- In het kader van de beheersdiensten aanvaardt de beheerder, wanneer hij btw-plichtig is, uitdrukkelijk dat de facturatie van de elektriciteitsleveringen via EZCharge wordt uitgevoerd volgens het mechanisme van selfbilling, in overeenstemming met artikel 53, § 2, leden 1 tot 3 van het btw-wetboek en Circulaire AAFisc nr. 53/2013 van 16 december 2013.
EZCharge zal als zodanig facturen uitschrijven in naam en voor rekening van de beheerder. Elke factuur die door EZCharge zelf wordt uitgegeven, wordt geacht door de beheerder te zijn geaccepteerd, tenzij binnen zeven (7) kalenderdagen na de verzenddatum schriftelijk bezwaar wordt aangetekend.
4.7. Prijzen en tarieven
De prijzen, schadeloosstellingen en tarieven van EZCharge worden uitgedrukt in euro’s en zijn exclusief btw en andere belastingen. Eventuele extra kosten, zoals het gebruik van een bepaald betaalmiddel, worden altijd vooraf duidelijk aan de klant meegedeeld en volledig van zijn rekening gedebiteerd.
EZCharge heeft het recht haar abonnementsprijzen en transactiekosten jaarlijks aan te passen. Indien het tarief voor het volgende facturatiejaar tijdens de looptijd van het contract wordt aangepast, ontvangt de klant uiterlijk vijftien (15) kalenderdagen vóór de jaarlijkse facturatie via het daartoe bestemde elektronische communicatiemiddel bericht over het nieuwe tarief. In voorkomend geval heeft de klant het recht om het contract per aangetekende brief op te zeggen, uiterlijk één (1) maand nadat hij kennis heeft genomen van de tariefwijziging. Als de prijsverhoging alleen betrekking heeft op een bepaalde dienst, is het recht van de klant beperkt tot de mogelijkheid om de betreffende dienst op dezelfde manier en onder dezelfde voorwaarden op te zeggen.
EZCharge behoudt zich het recht voor om kortingen, premies of extra kosten te allen tijde te wijzigen.
- Contractaanvraag
5.1. Informatieverplichting voor klanten
De klant die gebruik wenst te maken van de diensten is verplicht de contractaanvraag bij EZCharge correct en volledig in te vullen en op eenvoudig verzoek de volgende documenten in te dienen.
Als de klant een natuurlijke persoon is:
- originele Belgische identiteitskaart, EU-verblijfsvergunning of originele identiteitskaart uitgereikt aan buitenlanders in België;
- eventuele aanvullende identificatiedocumenten die worden gevraagd.
Als de klant een rechtspersoon of een feitelijke vereniging is:
- een exemplaar van de statuten gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad en van alle wijzigingen aan deze statuten gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad;
- originele Belgische identiteitskaart, EU-verblijfsvergunning of originele identiteitskaart uitgereikt aan buitenlanders in België van een natuurlijke persoon die gemachtigd is om de rechtspersoon of de feitelijke vereniging te vertegenwoordigen;
- aanvullende documenten waarmee EZCharge de financiële draagkracht van de rechtspersoon of feitelijke vereniging kan verifiëren. EZCharge kan deze documenten te allen tijde opvragen; zowel voor als tijdens de contractuele relatie, als wanneer de contractuele relatie wordt opgezegd.
- Elke persoon die zich voordoet als vertegenwoordiger van een natuurlijke persoon, rechtspersoon of feitelijke vereniging moet zich op verzoek van EZCharge identificeren en een bewijs van zijn status als vertegenwoordiger overleggen. De klant is als enige verantwoordelijk voor de nauwkeurigheid en volledigheid van de verstrekte informatie.
5.2. Weigering van de contractaanvraag
EZCharge behoudt zich het recht voor om een contractaanvraag voor bepaalde aanvullende diensten te beperken, te weigeren of op te zeggen in een of meer van de volgende niet-exhaustieve situaties:
de klant weigert de vereiste gespecificeerde informatie te verstrekken of heeft onvolledige, onjuiste en/of valse informatie verstrekt;
de contractaanvraag is niet naar behoren ingevuld;
de klant is zijn verplichtingen uit hoofde van een ander contract met EZCharge niet of niet correct nagekomen;
er zijn bewijzen, ernstige vermoedens of aanwijzingen van wanbetaling en/of frauduleus gedrag van de klant of gebruik van de EZCharge-service in strijd met dit contract, wettelijke of reglementaire bepalingen en/of de openbare orde of de goede zeden; of
de klant verstoort of bedreigt de goede werking van het netwerk of brengt de integriteit ervan in gevaar.
- Ondersteuning, klachten en toezicht
6.1. Ondersteuning
Om een kwaliteitsservice te garanderen, verbindt EZCharge zich ertoe de klant de nodige ondersteuning te bieden. De klant heeft altijd het recht om relevante vragen of opmerkingen met betrekking tot de diensten aan EZCharge te richten. EZCharge verbindt zich ertoe altijd een duidelijk en overtuigend antwoord te geven binnen een redelijke termijn om elk probleem te helpen oplossen.
De klant kan ervan verzekerd zijn dat EZCharge alles in het werk stelt om een ononderbroken toegang tot de diensten te garanderen. EZCharge handelt steeds naar best vermogen en heeft alle noodzakelijke en redelijke technische, niet-technische, organisatorische en wettelijke maatregelen getroffen om deze inspanningsverplichting te waarborgen. De klant erkent uitdrukkelijk en stemt ermee in dat EZCharge geen ononderbroken toegang tot de diensten kan garanderen.
6.2. Klachten
EZCharge ziet er nauwlettend op toe dat haar verplichtingen uit hoofde van het contract zo goed mogelijk worden nagekomen. Indien de klant geconfronteerd wordt met een defect, zal EZCharge alles in het werk stellen om een snelle oplossing te vinden. Er is sprake van een defect als de situatie een impact heeft op de toegankelijkheid en/of goede werking van de diensten, en als dit defect aantoonbaar is en zich waarschijnlijk opnieuw zal voordoen.
De klant is verplicht om onmiddellijk en te allen tijde te controleren op mogelijke defecten, fouten en gebreken van EZCharge bij de uitvoering van de EZCharge-diensten. Elk defect moet door de klant binnen zeven (7) dagen na het bekend worden van het defect worden gemeld. Deze melding moet schriftelijk en met opgave van redenen naar EZCharge worden gestuurd. De klant heeft alleen het recht om de defecte diensten te herstellen door ze opnieuw uit te voeren.
Medewerkers van EZCharge zoeken altijd met spoed naar een oplossing voor het defect, maar afhankelijk van het defect is een onmiddellijke en definitieve oplossing niet altijd mogelijk. De oplossing kan via elk mogelijk elektronisch communicatiemiddel worden aangeboden, inclusief maar niet beperkt tot telefonisch contact. Het is de verantwoordelijkheid van de klant om alle noodzakelijke en redelijke medewerking te verlenen om tot een snelle oplossing te komen. Dit houdt onder andere in dat alle vereiste gegevens worden verzonden en dat de “hulp op afstand” wordt geactiveerd. Voor assistentie op locatie moet de klant een schadeloosstelling betalen die afhankelijk is van het type, de omvang en de duur van de technische storing. Voor assistentie op locatie kan de klant ook een afzonderlijk dienstverleningscontract met EZCharge afsluiten. Deze algemene voorwaarden zijn niet van toepassing op dit dienstverleningscontract.
6.3. Toezicht
EZCharge bewaakt de kwaliteit van het EZCharge-platform strikt en stelt alles in het werk om te voorkomen dat illegale, verboden of nagemaakte diensten via het EZCharge-platform worden aangeboden.
- Online betalingen
Voor bepaalde diensten is online betaling mogelijk via onze betalingsprovider(s). EZCharge is verantwoordelijk voor het soepele verloop van deze betalingen en zal optreden als tussenpersoon met onze betalingsprovider(s). Als er zich problemen voordoen in verband met deze online betalingen (inclusief een mogelijke behoefte aan terugbetaling, vergoeding of terugboeking), kan de klant per e-mail contact opnemen met EZCharge op het volgende adres: support@ezcharge.be.
Bij betaling voor verbruik per creditcard zonder jaarabonnement kunnen extra kosten van toepassing zijn (ofwel een maximumpercentage van 15% van de prijs van de laadbeurt). Deze kosten omvatten geen kosten die door een andere operator in rekening worden gebracht als de laadkaart of laadpaal niet door EZCharge wordt beheerd.
- Intellectuele eigendomsrechten
De klant stemt ermee in dat alle intellectuele eigendomsrechten op de software en documentatie die EZCharge in verband met de levering van de diensten ter beschikking stelt, uitsluitend toebehoren aan EZCharge of aan een derde met wie EZCharge in dit verband een contract heeft gesloten.
EZCharge verleent de klant een persoonlijke, niet-overdraagbare en niet-exclusieve licentie om, voor de duur van de dienstverlening, alle eventueel door EZCharge geleverde software en de bij de diensten behorende documentatie te gebruiken.
De klant heeft het recht om de geleverde software en documentatie te gebruiken als onderdeel van het normale gebruik van de diensten.
Het is de klant niet toegestaan zelf wijzigingen in of aanvullingen op de software en documentatie aan te brengen of door derden te laten aanbrengen, dan wel de software en documentatie of delen daarvan in welke vorm dan ook onder derden te verspreiden.
De klant verplicht zich tot het respecteren van alle intellectuele eigendomsrechten die verband houden met de diensten, software, documentatie en gegevens die als onderdeel van een dienst worden verwerkt of aan de klant ter beschikking worden gesteld. De klant stemt ermee in dat alle bedrijfsnamen, logo’s, namen en handelsmerken die door EZCharge worden gebruikt of aangebracht, niet door de klant mogen worden verwijderd of gebruikt zonder de uitdrukkelijke voorafgaande toestemming van EZCharge.
Elke inbreuk op deze clausule zal leiden tot de onmiddellijke opschorting en/of opzegging van het contract tussen de betrokken partijen.
De inbreuk geeft automatisch aanleiding tot een door de klant aan EZCharge verschuldigde schadevergoeding, die forfaitair op 2.500 euro wordt geraamd, onverminderd de mogelijkheid voor EZCharge om een hoger bedrag te vorderen dat overeenstemt met de werkelijk geleden schade.
De klant verklaart ook dat hij/zij over de nodige rechten en autorisaties beschikt met betrekking tot de intellectuele eigendomsrechten die van toepassing zijn op de inhoud en het materiaal dat wordt verworven. De klant verleent EZCharge een overdraagbare, kosteloze, niet-exclusieve licentie om dergelijke inhoud en dergelijk materiaal te gebruiken, te reproduceren, te transformeren en aan derden mee te delen, voor zover dit noodzakelijk is in verband met de levering van de diensten. De klant verbindt zich ertoe ervoor te zorgen dat zijn handelingen op geen enkele wijze afbreuk doen aan de intellectuele eigendomsrechten van enige andere partij. Indien de klant op dit gebied een overtreding begaat, kan EZCharge hiervoor in geen geval aansprakelijk worden gesteld. Eventuele feitelijke of wettelijke gevolgen komen volledig voor rekening van de klant. EZCharge verzoekt uitdrukkelijk om de medewerking van de klant om haar op de hoogte te brengen van elke overtreding van de intellectuele eigendomsrechten, zodat EZCharge passende maatregelen kan nemen.
- Verantwoordelijkheid van EZCharge
EZCharge kan nooit verantwoordelijk worden gehouden voor storingen die toe te schrijven zijn aan derden of veroorzaakt worden door diensten of producten van derden, zoals storingen in het netwerk van de leverancier.
De klant aanvaardt dat EZCharge niet aansprakelijk kan worden gesteld voor enige schade geleden door de klant als gevolg van handelingen en/of factoren die (gedeeltelijk) buiten de klant zelf liggen, met inbegrip van, maar niet beperkt tot:
storingen of defecten in de kwaliteit van de betrokken diensten, zowel ten gevolge van externe factoren (stroomuitval of -onderbreking, blikseminslag, maatregelen opgelegd door de Belgische of Europese autoriteiten, enz.) als ten gevolge van factoren die eigen zijn aan de configuratie van de software ( defecten, netwerkpannes, onopgemerkte fouten in de systeem- en toepassingssoftware, in de door EZCharge gebruikte netwerken en inrichtingen van derden), die onder meer kunnen leiden tot het onverwachte (zelfs volledige) verlies van programma’s en/of gegevens;
verlies van functionaliteit als gevolg van onderhouds-, verbeterings- en/of uitbreidingswerkzaamheden aan het netwerk, de terminal of andere inrichtingen van EZCharge;
verkeerd of foutief gebruik van de diensten door de klant;
slechte werking van het laadpunt als gevolg van onjuist of gebrekkig gebruik door de klant;
storingen of kwaliteitsdefecten die aan de klant te wijten zijn;
eventuele tijdelijke of permanente onbeschikbaarheid van diensten op laadpunten;
een defect aan de automatische toevoerkabel (om welke reden dan ook) op een locatie van het EZCharge-netwerk, waardoor de dienst niet kan worden geleverd.
Behalve in geval van opzettelijke fout of grove nalatigheid, en behoudens overmacht, is de aansprakelijkheid van EZCharge of een van haar werknemers in het algemeen, en voor elk geval waarvoor zij eventueel aansprakelijk zou kunnen worden gesteld, in de eerste plaats beperkt tot een maximum van 250 euro, alsook beperkt tot vergoeding van de enige specifieke, materiële, persoonlijke, directe en voorzienbare schade die de klant heeft geleden, met uitsluiting van vergoeding van alle indirecte en immateriële schade. Indirecte schade omvat, maar is niet beperkt tot, elke vorm van gevolgschade, winstderving, financieel of commercieel verlies, stijging van overheadkosten, stijging van personeelskosten en nadeel als gevolg van het verlies van klanten.
EZCharge, haar management en werknemers zijn op geen enkele wijze verantwoordelijk voor het gedrag van andere klanten, externe factoren en/of derden, noch voor eventuele daaruit voortvloeiende schade. Indien de klant de aansprakelijkheid van EZCharge in gevaar brengt door een contractuele of buitencontractuele inbreuk, moet hij alle nodige maatregelen treffen om EZCharge te vrijwaren van elke vordering en van elk mogelijk nadeel.
EZCharge kan op geen enkele manier verantwoordelijk worden gehouden als de klant een applicatie en/of programma van een derde partij gebruikt die invloed heeft op de werking van de laadpaal. Het gebruik van externe applicaties en software is op diens eigen risico.
- Overmacht
EZCharge is niet gebonden aan haar verplichtingen in geval van overmacht. Dit betreft elke onvoorzienbare situatie, of onoverkomelijke situatie indien deze voorzienbaar was, waardoor EZCharge niet in staat is aan haar contractuele verplichtingen te voldoen. Overmacht wordt in de breedste zin van het woord geïnterpreteerd en omvat ook handelingen van derden. De volgende gevallen worden beschouwd als gevallen van overmacht die EZCharge vrijstellen van de contractuele naleving van haar verplichtingen: oorlogen, embargo’s, opstanden, blokkades, publieke woede, gewelddaden, terroristische acties, technische elektriciteitstekorten te wijten aan de nationale of Europese infrastructuur, stakingen, branden, waterschade, explosies en natuurrampen.
In geval van overmacht worden alle verplichtingen van EZCharge uit hoofde van dit contract geheel of gedeeltelijk opgeschort voor de duur van de overmachtssituatie. EZCharge is hierbij niet aansprakelijk voor schadevergoedingen in welke vorm dan ook.
Zodra het duidelijk wordt dat de overmacht van blijvende aard is en meer dan negentig (90) dagen zal aanhouden, heeft elke partij het recht om het contract onmiddellijk, eenzijdig en zonder enige andere vorm van procedure, te beëindigen door een aangetekende brief te sturen. In voorkomend geval worden reeds uitgevoerde diensten proportioneel aan de klant gefactureerd.
- Recht op herroeping
Alleen een verbruiker heeft een termijn van veertien (14) dagen om een afstandscontract voor de aankoop van diensten zonder opgave van redenen te annuleren.
De periode van 14 dagen begint op de dag dat het contract wordt afgesloten. De verbruiker moet EZCharge vóór het verstrijken van de termijn van 14 dagen uitdrukkelijk per e-mail (naar het volgende adres: sales@ezcharge.be) op de hoogte brengen van zijn beslissing om af te zien van de aankoop van de diensten. De verbruiker ontvangt dan instructies over hoe hij de laadkaart op kosten van EZCharge kan terugsturen.
Als de verbruiker begonnen is met het leveren van de diensten tijdens de herroepingstermijn, zal hij ofwel een bedrag betalen dat evenredig is met wat al geleverd is op het moment van de herroeping met betrekking tot de volledige uitvoering van het contract, ofwel een bedrag dat overeenkomt, als het mogelijk is om ze te identificeren, met de specifieke gekochte diensten.
- Overdracht van de diensten
EZCharge kan haar rechten en/of verplichtingen die voortvloeien uit de diensten, geheel of gedeeltelijk, te allen tijde overdragen aan een derde partij, zonder toestemming van de klant. Deze overdracht kan echter niet leiden tot een vermindering van de garanties van de klant. Dit kan gebeuren zonder toestemming van de klant en zonder enige vergoeding.
De klant kan zijn rechten en/of verplichtingen uit hoofde van het contract slechts geheel of gedeeltelijk aan een derde overdragen na voorafgaande schriftelijke toestemming van EZCharge en op voorwaarde dat de klant en de verkrijger het desbetreffende EZCharge-overdrachtsformulier naar behoren ingevuld en ondertekend aan EZCharge hebben toegezonden.
- Toepasselijk recht en geschillen
Op deze algemene voorwaarden en alle geschillen die daaruit voortvloeien, is uitsluitend Belgisch recht van toepassing.
Elke vorm van geschil, controverse of vordering die voortvloeit uit of verband houdt met deze voorwaarden, of de schending, opzegging of ongeldigheid ervan, zal uitsluitend worden voorgelegd aan de bevoegde rechtbank van het gerechtelijk arrondissement Oost-Vlaanderen. Als er echter een verbruiker bij het geschil betrokken is, is de rechtbank van de woonplaats van (een van) de gedaagden bevoegd.
- Nietigheid
De nietigheid, ontoepasbaarheid of ongeldigheid van een bepaling of een deel van een bepaling van deze algemene voorwaarden heeft geen invloed op het effect van de overige bepalingen. Een dergelijke bepaling staat los van deze algemene voorwaarden, zonder de geldigheid van de overige bepalingen aan te tasten. De betwiste bepaling wordt geacht autonoom en niet van toepassing te zijn. EZCharge heeft het recht de betreffende bepaling te vervangen door een geldige bepaling met dezelfde strekking. De (onder)titels in dit contract zijn louter illustratief.
- Overige bepalingen
EZCharge behoudt zich het recht voor de algemene voorwaarden te allen tijde te wijzigen. In voorkomend geval zal EZCharge de klant ten minste één (1) maand vóór de inwerkingtreding van de gewijzigde algemene voorwaarden van deze wijziging op de hoogte brengen. Indien deze wijzigingen ongunstig zijn voor de klant, heeft deze het recht om het contract tussen hem en EZCharge op te zeggen door middel van een aangetekende opzegging, uiterlijk op de laatste dag van de maand die volgt op de inwerkingtreding van de gewijzigde algemene voorwaarden. Een dergelijke opzegging geeft geen recht op schadeloosstelling of kosten, op voorwaarde dat elke partij alle bedragen betaalt die verschuldigd zijn aan de andere partij in verband met transacties met betrekking tot de geleverde diensten.
Deze algemene voorwaarden worden geacht door alle partijen te zijn aanvaard zodra ze een commerciële relatie aangaan, tenzij ze binnen drie dagen worden betwist.