FAQ
Veelgestelde vragen voor bedrijven
Hoe bepaal ik mijn verkoopprijs?
Om uw prijs te bepalen, moet u de omgeving tot op zekere hoogte analyseren. Daarbij kunnen een aantal criteria bepalend zijn.
De parameters waarmee rekening moet worden gehouden, zijn de volgende:
- Prijs van de concurrentie
- Uw energiekosten volgens uw huidige contract
- Het laadvermogen dat u aanbiedt (dat de laadsnelheid zal bepalen)
- Hoe vaak de laadpaal wordt gebruikt
Er zijn drie manieren om de verbruiker te factureren:
- Per kWh
- Per sessie (afnamerecht – vast tarief dat van toepassing is wanneer de laadbeurt start)
- Per uur ( of eigenlijk per minuut). Dit tarief geldt voor de duur van de aansluiting.
U kunt ze naar eigen inzicht combineren.
OPGELET! Het uurtarief blijft lopen zolang het voertuig aangesloten is! Als u twee uur oplaadt, maar het voertuig in totaal 48 uur aangesloten laat, betaalt u voor de verbruikte hoeveelheid kWh + een laadbeurt van 48 uur.
Om een tarief per kWh te bepalen, kunt u ook het CREG-tarief gebruiken:
Wie bepaalt de tarieven?
Aangezien dit een op zichzelf staande commerciële activiteit is, blijft de prijszetting uitsluitend de verantwoordelijkheid van de exploitant van de apparatuur. EZCharge kan niet beslissen welk tarief van toepassing is.
Wij raden u aan om onze vorige rubriek “Hoe bepaal ik mijn verkoopprijs” te raadplegen om de beste beslissing te nemen.
Wat zijn mijn verplichtingen?
Als exploitant van een publieke laadpaal, wat een commerciële dienstverlenende activiteit is, bent u wettelijk verplicht om uw inkomsten hieruit aan te geven.
EZCharge deelt uw tarieven binnen haar mobiele applicatie mee en verspreidt deze informatie ook onder andere mobiliteitsoperatoren (laadkaarten die niet van EZCharge zijn).
U moet alles in het werk stellen om de verbruiker te informeren. De uiteindelijke prijs die de verbruiker betaalt, hangt af van de laadkaart die hij gebruikt (pas op voor roamingkosten en toeslagen!).
Zal mijn apparaat op de kaarten van alle operatoren te vinden zijn?
Zodra u uw laadpaal activeert door deze als een publieke laadpaal te registreren, wordt er automatisch naar verwezen op onze kaart en mobiele applicatie. Deze informatie wordt ook doorgegeven aan andere operatoren.
De vermelding op Google komt er niet automatisch, maar moet handmatig worden gedaan via Google Maps.
Welke betalingsmethoden zijn mogelijk op een laadpaal?
De betalingsmethode die beschikbaar is op een laadpaal hangt af van de laadpaal zelf, maar ook van de operator. Meestal gebeurt de transactie met behulp van een laadsleutel (RFID-kaart of KeyFOB) die vooraf wordt betaald is of aan een abonnement is gekoppeld.
Als het apparaat het toelaat, is het ook mogelijk om te laden via de mobiele applicatie EZCharge.
U kunt dit direct controleren via de applicatie EZCharge (door de activeringsmodus van de laadpaal te selecteren).
Bij de inwerkingtreding van de AFIR-voorschriften op 13 april 2024 moeten alle publiek toegankelijke laadpalen met gelijkstroom – van meer dan 50 kW – uitgerust zijn met een betaalterminal. Deze bepalingen zorgen ervoor dat EV-bestuurders directe en betrouwbare toegang hebben tot laaddiensten, wat bijdraagt aan het behalen van de groene mobiliteitsdoelstellingen van de Europese Unie.
Wie betaalt voor dit abonnement?
Het abonnement is altijd op naam van het bedrijf. Het contract staat dus op diens naam.
Wat hebben we nodig om de split billing-oplossing goed te laten werken?
Bij de werknemer thuis moet een intelligente, aangesloten laadpaal (OCPP 1.6 protocol of hoger) worden geplaatst.
Het bedrijf moet de werknemer een kaart voor publiek laden van EZCharge verstrekken.
Wie bepaalt het terugbetalingstarief?
Het bedrag van de terugbetaling moet tussen de werkgever en de werknemer overeengekomen worden.
Het bedrijf heeft twee mogelijkheden voor de terugbetaling:
- CREG-tarief: hetzelfde bedrag voor alle werknemers.
Gezien de fluctuerende energieprijzen is dit de eenvoudigste oplossing om te beheren. Het is ook het eenvoudigst te implementeren.
- Kostprijs: het bedrag dat de werknemer daadwerkelijk aan zijn energieleverancier betaalt.
Deze formule vraagt meer aandacht en vereist regelmatige updates. Deze oplossing kan geschikt zijn voor een klein aantal werknemers, maar wordt afgeraden voor grote bedrijven.
Let op: EZCharge beheert geen terugbetalingstarieven en werkt klantaccounts niet automatisch bij.
Ik ben werknemer en heb een laadpaal met split billing bij EZCharge. Mijn partner, die voor een andere onderneming werkt, moet ook zijn of haar elektrische auto opladen, hoe doe ik dat?
In dit geval zou de ideale oplossing zijn dat de tweede onderneming een laadkaart van EZCharge neemt. Dat verbruik wordt dan rechtstreeks aan zijn of haar werkgever gefactureerd. Wij bieden een aantal zeer interessante oplossingen op maat, dus aarzel niet om contact met ons op te nemen om uw situatie te analyseren en u naar de beste optie te begeleiden.
Ik ben een werknemer met een laadpaal die ik zelf heb betaald. Kan ik het abonnement kiezen dat ik wil en mijn laadpaal publiek maken?
Als particulier bent u vrij om uw eigen apparaat naar eigen goeddunken te exploiteren. Als u besluit om uw laadpaal publiek te maken, zal uw werkgever het tarief betalen dat u hebt toegepast, wat waarschijnlijk hoger zal zijn dan de prijs van een echte terugbetaling. Let er dus op dat u de bedrijfsregels en de arbeidswetgeving naleeft. Bovendien, als u een publieke laadpaal exploiteert en meer verbruikt dan de prijs per kWh u kost, dan wordt dit een commerciële activiteit die onderworpen is aan aangifte en belasting.
Wij raden de exploitatie van een publieke laadpaal door particulieren ten zeerste af en reserveren dit gebruik voor bedrijven.
Ik ben werknemer. Mijn werkgever geeft mij een laadkaart van een andere operator dan EZCharge. Hij laat me de intermediair kiezen om de laadpaal te exploiteren. Kan ik een split billing-contract met EZCharge activeren?
Split billing is een abonnement dat alleen door een bedrijf kan worden afgesloten.
Om gedeelde facturatie in te stellen, bieden wij u de volgende keuzemogelijkheden:
- Het bedrijf maakt een account aan bij EZCharge en draagt al zijn laadkaarten aan ons over. Het zal dan naar elke werknemer met een laadpaal een uitnodiging kunnen sturen om het beheer ervan over te nemen en split billing te activeren. Het bedrijf heeft het voordeel dat het slechts één leverancier heeft voor de hele mobiliteitsoplossing.
- Het bedrijf maakt een account aan bij EZCharge en wijst alleen een nieuwe laadkaart van EZCharge toe aan de werknemer die split billing nodig heeft. De werkgever zou dan twee leveranciers hebben voor het beheer van de mobiliteit binnen het bedrijf.
- U kunt uw laadpaal persoonlijk beheren via een “Light” toezichtabonnement om de laadpaal te monitoren. Hiermee kunt u uw verbruikers regelmatig naar Excel exporteren, zodat u een onkostennota bij uw werkgever kunt indienen.
Neem voor meer informatie of een persoonlijke offerte contact met ons op.
Waar kan ik opladen met mijn EZCharge-kaart?
Door de EZCharge-app te downloaden, maakt u verbinding met uw account. Vervolgens krijgt u toegang tot de geolocatie van alle laadpalen die compatibel zijn met onze kaarten. Zo krijgt u ook een idee van de prijzen bij de verschillende laadpalen.
Kan ik een tweede kaart aan mijn abonnement koppelen?
Eén gebruiker mag geen twee RFID-kaarten hebben. Elke gebruiker heeft een unieke laadsleutel. Het is echter mogelijk om de mobiele applicatie EZCharge te gebruiken (om uw voertuig op te laden) door in te loggen met het e-mailadres van de accountgebruiker. U kunt dus zowel de RFID-kaart (of sleutelhanger) als de mobiele applicatie gebruiken.
Hoeveel ga ik betalen om mijn voertuig op te laden?
De prijs van een laadbeurt hangt af van verschillende factoren:
- De capaciteit van uw batterij
- Het type laadpaal waarmee u verbinding gaat maken
- De verschillende tarieven vastgelegd door de eigenaar van de laadpaal
- De roamingkosten toegepast door de operatoren
Met onze EZCharge-applicatie kunt u de prijs van een laadpaal bekijken alvorens u gaat opladen. U kunt dan de aantrekkelijkste laadpaal kiezen.
EZCharge rekent zo weinig mogelijk kosten aan. Daarom brengen wij alleen roamingkosten (10% per kWh) in rekening als u uw EZCharge-kaart gebruikt bij een laadpaal die door een andere operator wordt beheerd. Als EZCharge de laadpaal beheert waar u uw voertuig wilt opladen, betaalt u de prijs die door de eigenaar van de laadpaal is vastgelegd. EZCharge neemt in dit geval geen commissie.
Wat zijn roamingkosten?
Roamingkosten zijn kosten die erbij komen wanneer u van netwerk verandert (andere operator). Als u een EZCharge-kaart heeft en u oplaadt bij een laadpaal die niet rechtstreeks door ons beheerd wordt, worden er kosten aangerekend.
Onze roamingkosten bedragen 10% van de prijs per kWh voor de laadpaal. Houd er rekening mee dat de operator van de laadpaal ook roamingkosten in rekening kan brengen. Let hier dus altijd goed op!