FAQ

Veelgestelde vragen voor bedrijven

Om uw prijs te bepalen, moet u de omgeving tot op zekere hoogte analyseren. Daarbij kunnen een aantal criteria bepalend zijn.

De parameters waarmee rekening moet worden gehouden, zijn de volgende:

  • Prijs van de concurrentie
  • Uw energiekosten volgens uw huidige contract
  • Het laadvermogen dat u aanbiedt (dat de laadsnelheid zal bepalen)
  • Hoe vaak de laadpaal wordt gebruikt
  •  

Er zijn drie manieren om de verbruiker te factureren:

  1. Per kWh
  2. Per sessie (afnamerecht – vast tarief dat van toepassing is wanneer de laadbeurt start)
  3. Per uur ( of eigenlijk per minuut). Dit tarief geldt voor de duur van de aansluiting.

U kunt ze naar eigen inzicht combineren.

OPGELET! Het uurtarief blijft lopen zolang het voertuig aangesloten is! Als u twee uur oplaadt, maar het voertuig in totaal 48 uur aangesloten laat, betaalt u voor de verbruikte hoeveelheid kWh + een laadbeurt van 48 uur.

Om een tarief per kWh te bepalen, kunt u ook het CREG-tarief gebruiken:

Aangezien dit een op zichzelf staande commerciële activiteit is, blijft de prijszetting uitsluitend de verantwoordelijkheid van de exploitant van de apparatuur. EZCharge kan niet beslissen welk tarief van toepassing is.

Wij raden u aan om onze vorige rubriek “Hoe bepaal ik mijn verkoopprijs” te raadplegen om de beste beslissing te nemen.

Als exploitant van een publieke laadpaal, wat een commerciële dienstverlenende activiteit is, bent u wettelijk verplicht om uw inkomsten hieruit aan te geven.

EZCharge deelt uw tarieven binnen haar mobiele applicatie mee en verspreidt deze informatie ook onder andere mobiliteitsoperatoren (laadkaarten die niet van EZCharge zijn).

U moet alles in het werk stellen om de verbruiker te informeren. De uiteindelijke prijs die de verbruiker betaalt, hangt af van de laadkaart die hij gebruikt (pas op voor roamingkosten en toeslagen!).

Zodra u uw laadpaal activeert door deze als een publieke laadpaal te registreren, wordt er automatisch naar verwezen op onze kaart en mobiele applicatie. Deze informatie wordt ook doorgegeven aan andere operatoren.

De vermelding op Google komt er niet automatisch, maar moet handmatig worden gedaan via Google Maps.

De betalingsmethode die beschikbaar is op een laadpaal hangt af van de laadpaal zelf, maar ook van de operator. Meestal gebeurt de transactie met behulp van een laadsleutel (RFID-kaart of KeyFOB) die vooraf wordt betaald is of aan een abonnement is gekoppeld.

Als het apparaat het toelaat, is het ook mogelijk om te laden via de mobiele applicatie EZCharge.

U kunt dit direct controleren via de applicatie EZCharge (door de activeringsmodus van de laadpaal te selecteren).

Bij de inwerkingtreding van de AFIR-voorschriften op 13 april 2024 moeten alle publiek toegankelijke laadpalen met gelijkstroom – van meer dan 50 kW – uitgerust zijn met een betaalterminal. Deze bepalingen zorgen ervoor dat EV-bestuurders directe en betrouwbare toegang hebben tot laaddiensten, wat bijdraagt aan het behalen van de groene mobiliteitsdoelstellingen van de Europese Unie.

Het abonnement is altijd op naam van het bedrijf. Het contract staat dus op diens naam.

Bij de werknemer thuis moet een intelligente, aangesloten laadpaal (OCPP 1.6 protocol of hoger) worden geplaatst.

Het bedrijf moet de werknemer een kaart voor publiek laden van EZCharge verstrekken.

Het bedrag van de terugbetaling moet tussen de werkgever en de werknemer overeengekomen worden.

Het bedrijf heeft twee mogelijkheden voor de terugbetaling:

  • CREG-tarief: hetzelfde bedrag voor alle werknemers.

       Gezien de fluctuerende energieprijzen is dit de eenvoudigste oplossing om te beheren. Het is ook het eenvoudigst te implementeren.

  • Kostprijs: het bedrag dat de werknemer daadwerkelijk aan zijn energieleverancier betaalt.

       Deze formule vraagt meer aandacht en vereist regelmatige updates. Deze oplossing kan geschikt zijn voor een klein aantal werknemers, maar wordt afgeraden voor grote bedrijven.

Let op: EZCharge beheert geen terugbetalingstarieven en werkt klantaccounts niet automatisch bij.

In dit geval zou de ideale oplossing zijn dat de tweede onderneming een laadkaart van EZCharge neemt. Dat verbruik wordt dan rechtstreeks aan zijn of haar werkgever gefactureerd. Wij bieden een aantal zeer interessante oplossingen op maat, dus aarzel niet om contact met ons op te nemen om uw situatie te analyseren en u naar de beste optie te begeleiden.

Als particulier bent u vrij om uw eigen apparaat naar eigen goeddunken te exploiteren. Als u besluit om uw laadpaal publiek te maken, zal uw werkgever het tarief betalen dat u hebt toegepast, wat waarschijnlijk hoger zal zijn dan de prijs van een echte terugbetaling. Let er dus op dat u de bedrijfsregels en de arbeidswetgeving naleeft. Bovendien, als u een publieke laadpaal exploiteert en meer verbruikt dan de prijs per kWh u kost, dan wordt dit een commerciële activiteit die onderworpen is aan aangifte en belasting.

Wij raden de exploitatie van een publieke laadpaal door particulieren ten zeerste af en reserveren dit gebruik voor bedrijven.

Split billing is een abonnement dat alleen door een bedrijf kan worden afgesloten.

Om gedeelde facturatie in te stellen, bieden wij u de volgende keuzemogelijkheden:

  1. Het bedrijf maakt een account aan bij EZCharge en draagt al zijn laadkaarten aan ons over. Het zal dan naar elke werknemer met een laadpaal een uitnodiging kunnen sturen om het beheer ervan over te nemen en split billing te activeren. Het bedrijf heeft het voordeel dat het slechts één leverancier heeft voor de hele mobiliteitsoplossing.
  2. Het bedrijf maakt een account aan bij EZCharge en wijst alleen een nieuwe laadkaart van EZCharge toe aan de werknemer die split billing nodig heeft. De werkgever zou dan twee leveranciers hebben voor het beheer van de mobiliteit binnen het bedrijf.
  3. U kunt uw laadpaal persoonlijk beheren via een “Light” toezichtabonnement om de laadpaal te monitoren. Hiermee kunt u uw verbruikers regelmatig naar Excel exporteren, zodat u een onkostennota bij uw werkgever kunt indienen.

Neem voor meer informatie of een persoonlijke offerte contact met ons op.

Door de EZCharge-app te downloaden, maakt u verbinding met uw account. Vervolgens krijgt u toegang tot de geolocatie van alle laadpalen die compatibel zijn met onze kaarten. Zo krijgt u ook een idee van de prijzen bij de verschillende laadpalen.

Eén gebruiker mag geen twee RFID-kaarten hebben. Elke gebruiker heeft een unieke laadsleutel. Het is echter mogelijk om de mobiele applicatie EZCharge te gebruiken (om uw voertuig op te laden) door in te loggen met het e-mailadres van de accountgebruiker. U kunt dus zowel de RFID-kaart (of sleutelhanger) als de mobiele applicatie gebruiken.

De prijs van een laadbeurt hangt af van verschillende factoren:

  • De capaciteit van uw batterij
  • Het type laadpaal waarmee u verbinding gaat maken
  • De verschillende tarieven vastgelegd door de eigenaar van de laadpaal
  • De roamingkosten toegepast door de operatoren

Met onze EZCharge-applicatie kunt u de prijs van een laadpaal bekijken alvorens u gaat opladen. U kunt dan de aantrekkelijkste laadpaal kiezen.

EZCharge rekent zo weinig mogelijk kosten aan. Daarom brengen wij alleen roamingkosten (10% per kWh) in rekening als u uw EZCharge-kaart gebruikt bij een laadpaal die door een andere operator wordt beheerd. Als EZCharge de laadpaal beheert waar u uw voertuig wilt opladen, betaalt u de prijs die door de eigenaar van de laadpaal is vastgelegd. EZCharge neemt in dit geval geen commissie.

Roamingkosten zijn kosten die erbij komen wanneer u van netwerk verandert (andere operator). Als u een EZCharge-kaart heeft en u oplaadt bij een laadpaal die niet rechtstreeks door ons beheerd wordt, worden er kosten aangerekend.

Onze roamingkosten bedragen 10% van de prijs per kWh voor de laadpaal. Houd er rekening mee dat de operator van de laadpaal ook roamingkosten in rekening kan brengen. Let hier dus altijd goed op!

Heeft u extra hulp nodig?

Hulp nodig?

Wij zijn er voor u!

Wij verontschuldigen ons voor het feit dat onze telefoonlijn niet altijd beschikbaar is. Voor een snelle en efficiënte verwerking raden wij u aan onze online formulieren te gebruiken. Dit stelt ons in staat om:

  • Uw verzoek door te verwijzen naar de juiste dienst,
  • Noodsituaties voorrang te geven,
  • U sneller en nauwkeuriger antwoord te geven.

Vergeet niet uw spamberichten te controleren: Onze antwoorden kunnen soms daar belanden.